.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نارنگی‌های آلوده هم وارد شد

رئيس هيأت مديره اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه از ورود نارنگي‌هاي قاچاق با بسته بندي چوبي و آلوده به آفات خبر داد.

سيدرضا نوراني با انتقاد از تعيين تعرفه نود درصدي واردات ميوه براي تمام فصول گفت: ما معتقديم در فصل برداشت و هنگام عرضه ميوه داخلي تعرفه نه تنها نود درصد بلكه بايد 500 درصد شود تا كسي قادر به واردات نباشد اما در فصولي كه توليد داخل تمام شده و براي رعايت حال مصرف كننده تعرفه بايد كاهش پيدا كرده تا ميوه مورد نياز به صورت آزاد وارد كشور شود.

رئيس هيأت مديره اتحاديه صادركنندگاه و واردكنندگان ميوه افزود: از چند هفته پيش با وجود اينكه سايت واردات سايت واردات گمرك جمهوري اسلامي بسته است و ثبت سفارش براي واردات صورت نمي‌گيرد اما با اين وجود مقدار قابل توجهي نارنگي پاكستاني با بسته بندي‌هاي چوبي غيراستاندارد كه سازمان حفظ نباتات چوب آن را تأييد نمي‌كند به صورت قاچاق وارد كشور شده و آفات مختلف را همراه خود دارد.

وي افزود: بايد جلوي واردات ميوه قاچاق گرفته شود زيرا علاوه بر اينكه از كانال غيررسمي واردمي‌شود و حقوق گمركي دولت را نمي‌پردازد قوانين قرنطينه را نيز رعايت نمي‌كند و آفات خارجي مختلف را به همراه خود دارد كه زيان آن بيشتر از عدم پرداخت حقوق گمركي است.

نوراني تأكيد كرد: اگر باغ‌هاي كشور آلوده به آفت خارجي شود ميليونها دلار بايد خرج شود تا با آفت وارداتي مبارزه صورت گيرد.

رئيس هيأت مديره اتحاديه صادركنندگاه و واردكنندگان ميوه تأكيد كرد: زماني كه تعرفه براي واردات ميوه مي‌گذاريم بايد مرزهاي كشور نيز كنترل شود تا منجر به واردات قاچاق ميوه نشود. زيرا در آن صورت افزايش تعرفه فقط باعث افزايش ميزان قاچاق و ناديده گرفتن حقوق گمركي دولت خواهد شد.

نوراني افزود: واردات قاچاق سيتم بازار را به هم مي ريزد و نارنگي‌هاي قاچاقي كه در بازار به صورت فراوان ديده مي‌شود از مرزهاي عراق و پاكستان وارد مي شود و آفات مختلفي با خود همراه دارد.

وي در مورد سياست تثبيت نرخ ارز گفت: متأسفانه امروز نمي توانيم بگوييم با اين سياست صادرات افزايش يافته زيرا تجربه نشان داده در چند سال گذشته در حالي كه بيش از 200 درصد تورم وجود داشته اما نرخ ارز يا دلار فقط 25 درصد افزايش يافته ودر كنار آن جايزه صادراتي نيز در حد 30 درصد در 10 سال گذشته قائل شده‌اند كه با اين وجود سياست تثبيت نرخ ارز به واردات كالاهاي ساخته شده خارجي كمك كرده و امكان صادرات كالاي داخلي را گرفته است.

نوراني افزود: حتي اگر جايزه صادراتي را در نظر بگيريم باز واردات 145 درصد نسبت به صادرات ارزان‌تر تمام مي‌شود و باتوجه به اينكه صادرات يك سياست ملي در جهت رونق توليد وافزايش اشتغال است دولتمردان بايد به فكر توسعه صادرات غيرنفتي از جمله صادرات ميوه و محصولات كشاورزي بيفتد.

نوراني افزود: اعضاي اتحاديه صادركنندگان ميوه تاكنون 350 هزار تن ظرفيت سردخانه ايجاد كرده اند در حالي كه از نظر اقتصادي سرمايه گذاري در بخش سردخانه توجيه اقتصادي ندارد اما با اين وجود چون اكثر اين اعضا توليدكننده و صادركننده هستند اقدام به ساخت سردخانه كرده است.

رئيس هيأت مديره اتحاديه صادركنندگاه و واردكنندگان ميوه افزود: سازمان توسعه تجارت در جهت ايجاد زيرساخت لازم مانند سردخانه ميوه و براي اتمام طرح هاي نيمه تمام كمك‌هاي قابل توجهي كرده و نيز در دستور جدي براي تعلق گرفتن يارانه به حمل و نقل محموله‌هاي ميوه صادراتي و جلوگيري از گراني قيمت حمل ميوه و تره بار صادر كرده است. اما اين اقدامات كافي نيست و اميدواريم با كمك وزارت بازرگاني صادرات ميوه در سال 89 رونق پيدا كرده است.

نوراني با مقايسه هزينه حمل ميوه از طريق دريا گفت: در ايران هزينه حمل محموله‌هاي صادراتي چه از طريق دريا و چه از طريق جاده نسبت به هزينه حمل دنيا به قدري بالاست كه حتي صادرات ميوه و تره بار به مقصد كشورهاي حاشيه اي خليج فارس صرفه اقتصادي ندارد و صادركنندگان مجبورند از شناورهاي خارجي استفاده كند.

وي افزود: كشور ايتاليا محصولات كشاورزي مانند كيوي را به كشور امارات ، قطر، كويت، بحرين وعربستان صادر و زير قيمت تمام شده محصولات صادرات ايراني عرضه مي‌كند. در حالي كه دامپينگ (شكست قيمت) نيز صورت نمي‌گيرد.

نوراني افزود: حضور صادركنندگان ايراني در كشورهاي خليج فارس كمرنگ شده و دولت براي حفظ اين بازارهاي نزديك بايد فكر جدي بكنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 بهمن 1388
*اگر برای مردم بد بخت کشاورزآفت و کسادی بیش از این بازار مرکبات را می آورد برای برخی که خیلی مهم است نان می آورد !!!
* مگر نمی دانی که باید فکر نان کنی که خربزه آب است !!!
مردم ما چقدر بزرگوار و شریف هستند!!!
مسئولان مان چقدر پرتلاش و ساعی !!!
آخر تا به کی !!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.